20 mars 2017

Vårens godaste kassler





Så här gör du vårens godaste kassler till 4 personer.
400 g kassler
1 msk smör eller rapsolja
Skär kasslern i skivor och stek hastigt i smör i stekpannan
Hollandaisersås
140 g smör
3 äggulor
1 msk vitvinsvinäger
10 dragonblad
2 msk pressad citron
Låt smöret smälta i en kastrull utan att ta färg. Låt stå tills allt det
vita sjunkit till botten
.Blanda äggulor, vinäger och dragon i en kastrull. Viska på låg värme till en fluffig kräm.
Den får inte koka! Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret(ej bottensatsen) lite i
taget. Rör tills du har en tjock sås. Det är viktigt att alla ingredienser håller
samma temperatur och att de blandas varsamt. Smaka av med salt och peppar. Droppa
i lite citronsaft lite i taget till lagom syra.
 Tillbehör
2 morötter
200 g sparris grön 
200 g gröna ärtor
Skala och skär morötterna i tunna band med potatisskalare. Skär av nedersta delen av
sparrisen. Förväll sparrisen i lättsaltat vatten 5 minuter. Låt morotsbanden och
ärtorna koka med de sista 2 min. Låt rinna av ordentligt i durkslag.
Garnering
ärtskott
Servering
mandelpotatis eller delikatesspotatis



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...