19 februari 2018

Ett gammalt recept¨på Jästpannkakor


 
 
Jästpannkakor är ett recept som gått i arv i generationer.
Extra fluffiga pannkakor från skånska Kullabygden.
Jag har minnen från min skånetid att man bakade dessa pannkakor.

Hittade receptet i Matmagasinet, och blev väldigt glad. Ni kanske  vill testa det gamla receptet, så jag delar med mig.
Passar både som mellanmål och som lättare kvällsmat.

 
Jästpannkakor.
3 ägg
25 g jäst
1 msk strösocker
5 dl mjölk
1 tsk sat
ca ½ kg vetemjöl, 8 dl
1 msk kardemumma
smör till stekning.
Vispa samman äggen i en stor bunke. Smula sönder jästen i en lite skål, häll i lite socker och rör om tills det blir rinnande.
Häll mjölken, jästen, resterande socker, salt, vetemjöl och kardemumma ner i äggsmeten. Vispa till en jämn och ganska tjock smet.
Jäs smeten under bakduk i ca 1 timme. När det bubblar i smeten är den färdig.
Grädda pannkakor av smeten i smör i en stekpanna på låg medelvärme, ca 2 minuter på varje sida tills den är fast inuti. Man kan också grädda i plättlagg om man vill ha mindre pannkakor.
Servera pannkakorna nystekta tillsammans med sirap. Det går även att värma upp dem och äta dem dagen efter.

6 kommentarer:

  1. Dom ska jag testa i veckan. Återkommer jag om vad jag tycker .

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet. Dom blev goda till fikan idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att det smakade.
      Välkommen tillbaka👌

      Radera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...