20 februari 2018

Saffranspaj med rökt lax


 4–6 port
1 pajskal (se separat recept nedan)
Fyllning
1 purjolök
200 g färsk spenat
2 msk smör
200 g skivad kallrökt lax
Äggstanning
4 ägg
3 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
1/2 g saffran (1 paket)
1 1/2 dl riven lagrad ost
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk finhackad dill
Topping
skivad kallrökt lax
dill
citron
Ugn 225°

Gör så här
 Gör ett pajskal enl separat recept.
  Fyllning: Strimla purjolöken. Fräs purjolök och spenat blankt i smör, det ska inte finnas någon vätska kvar i spenaten, sila bort överflödig vätska om det behövs. Strimla laxen.
 Äggstanning: Blanda ägg, grädde, crème fraiche och saffran. Rör ner ost, salt, peppar och dill.
 Fördela lök, spenat och nästan all lax i pajskalet. Häll äggstanningen över. Peta med en gaffel så att äggstanningen rinner ner.
 Fördela resterande laxstrimlor som en solfjäder på fyllningen. Grädda i nedre delen av ugnen, 30–35 min. Täck med aluminiumfolie om pajen får för mycket färg. Pajen ska stelna helt och få en gyllene färg.
 Garnera med lax, dill och citronskiva.
Pajskal – grund recept
Blanda 3 dl vetemjöl och 150 g smör, gärna i en matberedare. Tillsätt 2 msk kallt vatten och arbeta ihop till en degboll. Svep in degen i plastfolie och låt vila i kylen, ca 20 min. Kavla eller tryck ut degen i en smord pajform, ca 24 cm i diam. Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda i ugnens mitt i 225°, ca 10 min.

2 kommentarer:

 Hejsan alla vänner och besökare! Nu  är jag tillbaka i bloggen efter ett långt uppehåll. Det känďes lite konstigt när jag hade öppnat blogg...