26 februari 2018

Flygande drakens kycklinggryta



Flygande drakens kycklinggryta
ca 4 portioner

1 Kyckling ( 1 kg )
(går lika bra med färska färdiga bitar)
smör till stekning
1 tsk salt
vitpeppar
1 ½ dl portvin
1 vitlöksklyfta, krossad
4 dl vispgrädde
200 g färska champinjoner
 
Om kycklingen är fryst, måste den tinas först. Dela sedan den i portionsbitar. Stek bitarna  i en stekpanna, flytta över vart efter i en gryta.
Salta och peppra och tillsätt portvinet. Lägg lock på grytan och låt kycklingen koka på svag värme tills den är mör, 20-25 minuter.
 Tag upp kycklingbitarna.
Lägg vitlöksklyftan i grytan. Tillsätt 4 dl vispgrädde och låt såsen koka utan lock tills den är tjock och krämig.
Halvera champinjonerna, och stek dem. Häll sedan över svampen i den färdiga såsen och smaka av. Värm kycklingbitarna i såsen.
Servera med kokt ris.

4 kommentarer:

  1. Spänade namn har jag aldrig hört förut🤓 Säkert gott-

    Kvälls kramar

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt god! Söndagsmiddag o bjudmat på 70-talet, ansågs mycket exklusiv på den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns många rätter på 70-talet som smakade väldigt gott. En del har man glömt bort.

      Radera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...