21 februari 2018

Knäckiga Toscarutor

Knäckiga Toscarutor i långpanna!
24 bitar
200 g mjukt smör
3 dl socker
4 ägg
3, 3/4 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2  tsk bakpulver
1 dl vispgrädde
Tosca
200 g flagad mandel
3 msk mjöl
2½ dl socker
150 g smör
1 dl vispgrädde
Ugn 200 och 250 grader
Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget, rör kraftigt mellan varje. Blanda mjöl, vaniljsocker, och bakpulver. Rör ner blandningen och grädde i äggsmeten och blanda till en jämn smet. Häll smeten i en bakplåtsklädd långpanna, 25x35 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader tills kakan är torr inuti, 20-30 minuter.
Tosca
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och låt puttra samman under omrörning ett par minuter. Bred ut smeten över den varma kakan. Höj ugnsvärmen till 250 grader.
Placera kakan mitt i ugnen och grädda tills toscan har blivit knäckig och gyllene, ca 10 minuter. Låt kakan svalna helt innan du skär den i rutor med en vass kniv

2 kommentarer:

  1. Mumsigt, undrar om inte jag ska göra Toscarutor i belöning idag.... efter jag varit till Tandläkaren :).
    Morgonkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tosca på bakverk är så gott!
      Jag har också en tandläkare som väntar på att jag skall beställs tid. Jag väntar tills jag är OK och orkar gapa👍
      Skönt att du är på benen igen!
      Kramis❤

      Radera

 Hejsan alla vänner och besökare! Nu  är jag tillbaka i bloggen efter ett långt uppehåll. Det känďes lite konstigt när jag hade öppnat blogg...