4 maj 2022

Flera dagars nätläsning om lymfödem!.

 Nu har jag lagt ner flera dagar på att läsa om lymfödem på nätet. Jag är så besviken på vården som låtit det gå så här långt, innan de tog det på allvar. Fick svar på min fråga varför mina ben började svälla. Svar: Det är vanligt att man får vätska i bl a benen när man bli äldre. Det finns tyvärr inget man kan göra åt det utan vätskedrivande medicin, och det skall man vara försiktig med. Det drar ut många ämnen i kroppen, och det är inte bra. Jag har frågat om  mitt lymfödem varje gång jag träffat en doktor, flesta gånger samma svar ( inget att göra åt ödemet ) prova att gå ner i vikt. Får jag bort vattnet, går vikten ner av sig själv. 3 gånger har jag legat på sjukhus p g a  ödemet. Jag fick antibiotika intravenöst varje gång då de fann bakterier i blodet ( kan bli så av kroppsvätskan som tränger ut i blodet ). Min husläkare har fått svar från sjh att följa upp mig, men inte bli vid kallad för nya prover. ( har själv fått ringa och påminna när jag fick reda på att det skulle följas upp ). 
Nu har jag snart prövat allt som vården anser vara tätt behandling, och inget fungerar. 
Ingen av dessa behandlingar har fungerat och många av dem skall man inte använda.
Bandagera benen är inte alltid bra,  Får inte stasa elleŕ kasa ner så det bildades knölar.
Testat inprovade bandage, men det fungera inte bra.  Vad jag inte testa är tuber som benen skall ha på sig och tryck skall flytta kroppsvätskan till lymfan.
Nu har jag fått så många olika informationer om hur hjälpmedlen skall fungera och hur de skall tas på mm, inget stämmer enligt instruktioner från tillverkaren.

Som jag började inlägget är jag besviken  på kunskaperna i vården om just lymfödem.
Nu har jag sökt och läst på nätet. Det finns så mycket bra att läsa som går att testa hemma. Jag har hittat några sidor som informerar, tipsar om ödemet.
Bland annan hittade jag dessa tips som jag testar nu.
Källor: Bodystore
Akademiska sjukhuset

Äppelcidervinäger märke RAW eller Kung Markatta: Skall vara ekologisk,  
ouppvärmd, filtrerad, opastöriserad och som innehåller något som kallas " mammans " ( The Mother)
1/2 tsk - 1 msk äppelcider med vatten morgon innan frukost. 1/2 tsk - 1  msk i vatten före sänggående
Örter torkade: Maskros eller Ringblommor  kan drickas som te. Rensar dina  lynfer. 

Torrborstning: Använd en mjuk borste av äkta hår. Massera med mjuka rörelse uppåt ljumskarna och andra lynfer.  OBS mjuk massage. Bra att massera även fotsulan!
Är något otydligt, kan ni skicka ett meddelande från hemsidan.

Ha en trevlig dag/Marmor🌻



4 kommentarer:

  1. Nu hoppas jag innerligt att det du själv hittat fungerar. Fy så arg man blir, när det inte tas på allvar! Så du får lida i onödan. Sjukvården är inte alltid bra, i vissa fall otroligt bra, men i andra fall , kass , helt urdålig och folk möts med en nonchalans!
    Nu hoppas jag innerligt att du hittar något som fungerar!
    Ha det jättefint! STOR KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  2. Det jag har fått genomgott efter att man börja förstå att det måste göra något benen. Från att fått besked att det inte kan botas eller kommer bli bra. Började benen lindas på 3 olika sett, innan det, blev det strumpor. Inget av dessa behandlingar hjälpte mina ben. De blev bara mer svullet med vattenblåsor.
    Nu har jag äntligen fått diagnos, så jag kan skaffa mer info på nätet och där finns mycket att läsa👌
    Ha en fin Dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
  3. Men oj vilken karusell du får gå igenom.
    Hoppas det där du hittat kan vara till hjälp.
    Förstår att du känner besvikelse när dom bara säger att inget o göra.
    Kram ❤️ Himlas

    SvaraRadera
  4. Inte roligt när nget fungerar. Jag fortsätter med det jag hittat och hoppas det skall hjälpa. Hoppas att allt ät bra med dig,
    Kram ❤

    SvaraRadera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...