9 december 2018

Annadagen var dagen då några viktiga julförberedelser inleddes.

Julölet provades, lutfisken lades i blöt och det var dags att ta itu med jultvätten och julbaket och börja stöpa juleljusen.
När min pappa levde så började han sin lutfisklutning på Annadagen. Det var viktigt för att fisken skulle vara klar till julafton. Kommer ihåg att det skulle vara torkad långa, för den gav bästa resultatet. Det var också viktigt att byta vatten ofta när fisken var färdig lutat. Pappas hemlutade fisk var toppen, fast och fin i köttet. Dagens blaskiga lutfisk är jag inte så förtjust i.

2 kommentarer:

  1. Vad kul o läsa att din pappa gjorde det där ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutfisken saknar jag varje julafton. Själv har jag aldrig testat att luta.
      Ha en fin kväll!
      Kram❤

      Radera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...