5 mars 2020

En skrämmande utveckling!

Graphics Good morning  
Torsdag och en blandning av sol, moln och + 3 grader.
Coronafallen ökar varje dag . Det plingar till i mobilen med jämna mellanrum, Just nu är det sju nya fall i Skåne, samt att Borås fått sitt första fall.
Läste för ett tag sedan att barn inte smittade och med anledning av detta  fanns det olika uppfattningar om barnen skulle vara i skolan eller inte. Till slut enades man om att det var upp till varje skola att bestämma.
Idag läste jag att Campus Manilla skolan stänger p g a att det är en elev som testats positivt mot Corona. Jag förstår att det kan vara svårt att veta allt, när ett nytt virus kommer. Men allt måste
göras för att det inte skall nli en stor spridning.. Efter skollov där många elever vistas på annan ort eller utomlands är smittorisken stor när skolan startar. Det har vi lärt oss när den årliga influensan / vinterkräksjukan har kommit. Stora utbrottet brukar komma efter sportlovet när alla börjar skolan.Infon hur coronaviruset smittar är fortfarande rörigt. Nu verkar det smitta även från toaletter och olika bänkar där det kan överleva flera dagar. Toaletter behöver desinfektionsmedel för att hållas fria från smitta och detta måste göras flera gånger / dag, tror inte skolan har denna kapacitet. Nu förstår jag bättre varför de sprutar gator, trottoarer, trappor mm med desinfektionsmedel som TV-bilderna från Kina visat. De försöker minska smittorisken!
Läste i går att det börjar bli kris på mediciner, Apotekens förråd minskar. Många köper bl a värktabletter. Får verkligen hoppas att livsviktig medicin inte bli bristvara.

4 kommentarer:

  1. Jo det har börjat sprida sig oroande tycker jag. Man vet för lite om den. Först var det sagt att det var ingen som helst fara men nu låter det annorlunda. Varje gång jag kollar på nyheterna är det fler smittade. Jaha där fick jag en förklaring varför dom sprutar runt på gatorna som jag också sett på teve.
    Ha en fin dag. Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att de får stopp på spridningen snart. Kanske blir bättre snart, Jag tror det är många som inte kommer att resa ut i världen på ett tag, då kanske det lugnar ner sig.
      Ha en fin kväll!
      Kram❤

      Radera
  2. Ja att resa till bla riskländer som Italien är ju dumt
    Nu ökar ju fallen, tycker inte Sverige har tagit det här seriöst från början, utan att vi klara nog oss helt.
    Det bunkras med mat, vi har inte bunkrat, men otäckt om mediciner tar slut.
    Otäckt att viruset lever kvar på ytor så länge.
    Ha det jättefint
    En härlig Helg!
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Just mediciner tycker jag är otäckt om det tar slut. Det är många som måste ha medicin varje dag för att överleva. Smittspridningen idag är helt annorlunda mot vad det sas från början. Tycker många har slagit sig för bröstet, och trott att vi klarar oss. Det är ju den värsta spridningsperioden efter ett sportlov. Så är det ju varje år. Bra att de håller skolorna stängda under inkubationstiden, så kanske det minskar nya fall.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera

Valborgsmässoafton 2024 med ☀️ och 18 grader!

Hejsan alla vänner och besökare som tittar in i bloggen🌾🌹 Det känns det gått lång tid sedan jag bloggad. Har drabbats av blodförgiftning 2...