22 september 2019

Marmor`s Kålpudding


Idag blev det Marmor´s Kålpudding som går snabbt att fixa till och smakar mums.
4 portioner
1 vitkålshuvud, mellanstort
ca 500 g nötfärs
1 gul lök
2 buljongtärningar 
1 dl vatten
1-2 msk sirap
salt, peppar 
smör till stekning
ugn 180 grader ca 40 minuter
Dela och skiva vitkålen i strimlor. Skala och skiva löken.Bryn kål och lök med smör i stekpannan. Tillsätt 2 buljongtärningar och 1 dl vatten och låt puttra tillsammans. Tillsätt sirap, peppar och salt och smaka av. Ta bort stekpannan från plattan och tillsätt, fördela köttfärsen i kålblandningen. Häll över i en form och ställ in i ugnen ca 40 minuter på 180 grader.
Jag serverar den enbart med lingonsylt, då blir det kalorisnålt👏
 
Under tiden som kålpuddingen stod i ugnen installerade jag Storytel. Har testat att lyssnat på en ljudbok och kommit fram till att det är toppen att slippa hålla i en bok och bli trött i armen. Jag lägger paddan eller mobilen bredvid mig i sängen. Ställer hur länge jag vill lyssna, och släcker lampan. Skulle jag somnat innan boken stängs, så kan jag backa tillbaka nästa gång jag lyssnar..




2 kommentarer:

  1. Kålpudding är gott...är egentligen inte köttätare men kålpudding är något som går ner ☺
    Vad härligt att du gillar ljudböcker.
    Ha en fin dag. Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kålpudding smakar alltid gott👌 Mysigt att ligga och bara lyssna på den som läser boken. somna så mysigt😴
      Ha en fin dag!
      Kram❤

      Radera

Valborgsmässoafton 2024 med ☀️ och 18 grader!

Hejsan alla vänner och besökare som tittar in i bloggen🌾🌹 Det känns det gått lång tid sedan jag bloggad. Har drabbats av blodförgiftning 2...