6 december 2019

Trevligt med överraskning....

           Denna bukett fick följa med gubben hem när han varit ute på stan. Alltid trevligt med en
överraskning 😘
Just nu går dagarna lite för fort. Det kan bero på att jag sover längre på mornarna för det är 
normaltid, som jag gillar bäst👌 Fikat fixar den som är uppe först, sedan blir det en stunds läsning i paddan om nattens senaste nyheter. 
Det är fortfarande gråväder, regnade i natt och i morse. Hade det kommit fram lite sol idag, så hade det känts som vår med  + 8.
 
Har ni inte hunnit baka till Lussebullar ännu, kanske detta recept kan locka till bak.
Recept från Mitt Kök.
 
Saffransbullar med vaniljfyllning
25 stycken
50 g jäst
5 dl standardmjölk
1 ägg
120 g rumsvarmt smör
2 pkt saffran
1½ dl strösocker
½ tsk salt
14 dl vetemjöl special
 
Vaniljfyllning
100 g rumsvarmt smör
200 g rumsvarm cream
cheese t ex Philadelphia
1 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
 
Topping
Smält smör
strösocker

Värm upp mjölken m du är otålig, annars går det bra att låta den vara kylskåpskall. Lös upp jästen i mjölken och tillsätt ägget. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Tillsätt lite extra vetemjöl om degen känns lös och kladdig, men den bör inte bli för fast heller. Knåda degen 5-10 minuter för hand eller i assistenten. Låt jäsa cirka 40 minuter
 
 Vaniljfyllning
Rör ihop mjukt smör tillsammans med cream cheese, socker och vaniljsocker. Det skall bli en len kräm
Kavlas ut degen och bred på fyllningen. Vik sedan ihop degen och skär i remsor. Tvinna ihop till bullar och lägg i pappersformar eller på bakplåtspappersklädda plåtar. Det är väldigt kladdigt, men gör så gott du kan! Låt jäsa övertäckt i ck 30 minuter.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225 grader i ca 7-10 minuter.
Topping
Låt svalna, pensla med smält smör och doppa i strösocker innan servering.




2 kommentarer:

  1. Vad fina rosor du fick :)
    Lussebullar har jag redan bakat o ätit också.
    Dagarna går fort här med trots tidig morgonstigning;)
    Ha en fin dag. Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroliga rosor, de står fortfarande👌
      Jag har lite julbak kvar, får bli i nästa vecka. Jag tycker jag sover längre på morgon nu efter jag slutat röka för 2 år sedan. Ibland kommer det en påminnelse, men jag är ståndaktig.
      Ha en fin kväll!
      Kram❤

      Radera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...