7 februari 2020

Det är din dag idag!

Blev lite förvånad när det kom ett grattismail med bilaga från Hemtex där jag brukar handla.
Bilagan innehöll ett recept på en stor 12 bitars sockerkaka som de tyckte jag skulle baka😉
Nu dela jag med mig av receptet ifall någon vill testa och baka eller behöver recept på en större sockerkaka.
Sockerkaka med citronglasyr och vallmofrö
100 g rumstempererat smör
1 ½ dl mjölk
3 ägg 
3 dl strösocker
4 ½ dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
smör och ströbröd till formen
1 msk vallmofrön till garnering
Glasyr
1 dl florsocker
1 msk färskpressad citronsaft
Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form. Smält smöret i en kastrull och vispa ner mjölken i kastrullen.
Vispa ägg och socker poröst och häll i det smälta smöret och mjölken i äggsmeten. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke och vänd ner i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 50 minuter, kontrollera med sticka.
Vänd upp kakan på ett fat och låt svalna innan du lyfter bort formen.
Rör ihop citronsaft och florsocker. Ringla glasyren över den avsvalnande kakan. Garnera med vallmofrö.
Hoppas det skall smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Valborgsmässoafton 2024 med ☀️ och 18 grader!

Hejsan alla vänner och besökare som tittar in i bloggen🌾🌹 Det känns det gått lång tid sedan jag bloggad. Har drabbats av blodförgiftning 2...