18 januari 2018

Hemlagad Pölsa

Recept jag ärvt (hittat i mina gamla gömmer) kanske någon som är intresserad. Kan säker göras enklare i dag, om man inte vill mala köttet, levern själv. Be att "charken" maler allt kött och lever grovt.

1 pkt korngryn
1 kg nötkött eller vilt
1 kg fläskkött ej för magert
4 hg oxlever
2 st gula lökar
Salt
helkryddpeppar
lagerbärsblad

Lägg korngrynen i vatten kvällen före.
Koka i hop övriga ingredienser i samma kastrull, males sedan i hop. Sila buljongen och lägg i korngrynen som kan kokas medan köttets males.
Rör sedan i hop gryn och det malda köttet, samt smaka av för ev mer salt och kryddor.
OBS! Röres så att ej något fastnar i botten på kastrullen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...