5 januari 2020

Änglamat. Men vad är det?

När jag växte upp fanns det ofta Änglamat på bordet som efterrätt, som vi sa i Skåne. Varför har jag kommit på det idag? Jo, jag tittade på TV 4 i morse och den som lagade mat i programmet hade gjort en dessert som hette Änglamat. Det var en annan variant än den som jag fick som barn. Det finns säkert många olika varianter idag på Änglamat, men ursprunget var med  krossade skorpor, vispgrädde och lingonsylt.
  Änglamat var som mest populär före glassens introduktion i samband med att frysboxar blev vanliga på 1900-talet.
Ikväll skall jag krossa några veteskorpor, vispa grädde och blanda med hallonsylt.Toppa med färska hallon och testa den varianten.


6 kommentarer:

  1. Kommer ihåg när jag började jobba på Konsum (Nytorgsgatan) 1974 och det kom en gammal man och frågade efter änglamat. Hade aldrig hört talas om det. Ha det så fint! /Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Har aldrig hört talas om Änglamat, men det lät gott ,-)
    Snö idag. Så jag gissar det snöat hos dig också.
    Bra att bli påmind om något man ätit förr.
    Ha det jättefint
    STOR KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åt du aldrig Änglamat i Skåne? Då måste du testa någon gång. Någon snö blev det inte, bara blask innan regnet kom. Idag är varmare igen och varmare skall det bli på onsdag.
      Ha en fin dag!
      Kram ♥️

      Radera
  3. Testa och gör det någon gång. Du kommer säkert att gilla Änglamat. Hade inte Konsum ett märke på den tiden, som hette något liknande? Jag har för mig det.
    Ha det så fint!
    Kramen

    SvaraRadera
  4. Hurraaa! Äntligen fick jag veta vad Änglamat var för något! Fick det som barn ibland när vi bodde i Malmö. Kom ihåg vispgrädde och troligen lingon fick vi, men det var något mer visste jag och här kom svaret. Tackar för det. Ha de fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du också ätit Änglamat i Skåne. Hoppas det skall smaka när du fixar lite Änglamat.
      Ha en fin kväll!

      Radera

Valborgsmässoafton 2024 med ☀️ och 18 grader!

Hejsan alla vänner och besökare som tittar in i bloggen🌾🌹 Det känns det gått lång tid sedan jag bloggad. Har drabbats av blodförgiftning 2...