18 september 2018

Munkmuffins

12 st
Muffins
    175 g smör, rumsvarmt
    2 ¼ dl strösocker
    2 ägg
    6 dl vetemjöl
    ¾ msk bakpulver
    1 krm bikarbonat
    1 nypa salt
    2 ½ dl mjölk
    Topping
    1 dl strösocker
    1 tsk mald kanel
    2 msk smör, smält
Gör munkmuffins så här:
    Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en muffinsform för 12 muffins.
    Vispa smör och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa ordentligt mellan varje.
    Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Sikta ner halva mängden mjölblandning i socker­smeten tillsammans med hälften av mjölken. Rör försiktigt ihop ingredienserna innan resten av mjölblandningen och mjölken tillsätts.
    Skeda upp smeten i formarna till 2⁄3. Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 15 min, eller tills de är gyllenbruna.
Topping:  Blanda ihop strösocker och kanel.
    Pensla muffinsen med smält smör när de fort-farande är varma och strö över kanel­sockret. Ät munkmuffinsen ljumna.

Undvik sega muffins

Mjöl- och bakpulverblandningen ska inte arbetas in för mycket i smeten, då dras glutentrådarna ut och bakverket blir segt och kompakt. Vänd ner mjölet försiktigt med en slickepott, och bara tills ingredienserna går ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...