3 april 2020

Varför blev det så här på våra SÄBO?


 
Jag förstår inte hur det kan ha blivit så på våra SÄBO (särskilt äldreboende). Från första stund när vi fick Covid-19 skulle vi tänka på alla äldre. Besök inte din äldre, men handla till dem och ställ utanför dörren. Varje dag och flera gånger om dagen samma förhållningsregler. Alla äldre skulle hållas i "karantän". Jag och gubben gick frivilligt i karantän när vi fick höra om Covid-19. Efter 1 månad kom besked om att man kunde vara ute, men inte handla i affärer. Med bakgrund av all denna information som framförts varje dag sedan Corona kom, känns det konstigt att så många äldre dött och är sjuka i convid-19 på Säbo som är ett boende för äldre! Kan inte heller förstå att sjukvårdspersonalen inte får tillräcklig/säker utrustning att ta på sig för att inte bli smittad. Jag tycker personalen gör ett otroligt arbete och är starka som går till jobbet med vetskap om att de kan bli smittade p g a dålig/ bristfällig skyddsutrustning.
=================
Natten har varit lugn. Morris har sovit hela natten, Han fick en tidig promenad med morfar. De kom hem precis när jag steg upp vid 7-tiden. Det var meningen att Morris skulle åka hem idag, men han stannar tills i morgon. Husse och matte skall sjösätta sin båten. Vårvärmen skall komma i nästa vecka, det sr jag framemot.
Marmor

6 kommentarer:

  1. Jag skrev en kommentar till ditt förra inlägg, kanske blev något fel.
    Kul att ha Morris en dag till, hundsällskap piggar upp ,-)
    Ja , otroligt att äldre på boende blir sjuka på grund av skyddsutrustning och annat.
    Att det saknas skyddsutrustning överallt är så dåligt, Att de som tar hand om sjuka riskerar livet ?!!
    Ska bli skönt med värme, idag lite snö och blåser så kallt.
    Ha det jättefint STOR KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt med hundbesök. Får lite annat att tänka på. Jag tycker det är underligt att de äldre på SÄBO helt glömts bort. Hur går det för din mamma? Har hon fortfarande hemhjälp, hoppas då hon får samma person varje gång? Det har varit några kalla dagar och blåst. Värmen kommer i Påskveckan👌👏
      Ha en fin dag!
      Kram❤

      Radera
  2. Det är så hemskt för dom äldre på dessa boenden. Och att personal inte har grejer för att skydda sig är skandal.
    Vad trevligt att ni har Morris på besök.
    Ha en fin helg. Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som har hänt, tycker jag är hemskt. Att de inte tänkt till, när de hela tiden står och säger att vi måste vara rädda de äldre🤔 Jag har aldrig hört förrän nu att personalen på SÄBO inte får skyddskläder eller arbetskläder.
      Trevlig helg!
      Kram❤

      Radera
  3. Håller med, kom som en chock att viruset spreds så mycket på äldreboenden. Men finns inte skyddskläder så är det ju kört helt o hållet!! Kommer ju fram mer o mer att många har viruset utan minsta symptom och de smittar andra utan att ha en aning om det. Läste nånstans att de med blodgrupp 0 oftast inte får några större symptom om de är helt friska. Men om de stämmer vet jag inte, knepigt låter det. Härligt med hundbesök förstår jag, här är det skogen varje morgon med vår gamla Zelda. Ha de gott o var rädda om er Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns hemskt för anhöriga som följt alla rekommendationer vad gäller besök hos nära och kära. Ändå mister de anhöriga pga brist på utrustning och arbetskläder. Även de som varje dag har framfört rekommendationerna har missat våra SÄBO. Låter intressant det där med blodgruppen. Har hört något liknande när det gäller myggbett, då är det blodgrupp B som klarar sig bäst. Härligt med en vända i skogen på morgonkvisten och bara höra fågelkvitter.
      Ha det så bra och var rädd om er! Kram

      Radera

Valborgsmässoafton 2024 med ☀️ och 18 grader!

Hejsan alla vänner och besökare som tittar in i bloggen🌾🌹 Det känns det gått lång tid sedan jag bloggad. Har drabbats av blodförgiftning 2...