2 april 2018

Mandelkaka med apelsin och tryffel

300 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
3 ägg
1 apelsin, rivet skal
 
Tryffelglasyr
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad, hackad
1 msk honung
1 msk smör.
Sätt ugnen på 200 grader
Riv mandelmassan grovt och vispa den med smöret. Tillsätt äggen ett i taget och rör ner det rivna apelsinskalet.
Klä en lite form med bakplåtspapper, ca 18x25 cm, eller vik en låda av bakplåtspapper i den storleken och ställ den i en form eller på plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter tills den stannat. Stjälp upp den och låt den svalna och ställ den sedan i kylen
 
Tryffelglasyr
Koka upp grädden, ta den från värmen och rör ner den hackade chokladen. Rör till den har smält, tillsätt honung och sist smöret. Låt svalna något men den ska fortfarande gå att hälla.
Häll den över den kalla kakan och låt stelna i kyl.
Skär upp kakan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...