20 mars 2018

Äppelgrottor

10 st
50 g smör, rumsvarmt
3 msk strösocker
1 äggula
1 ½ dl vetemjöl
Fyllning
3 äpplen
3 dl vatten
3 msk strösocker
1 dl kesella
½ citron, rivet skal & saft
½–1 tsk mald kanel
Garnering
130 g mandelmassa
½ dl mandelspån
1 msk florsocker
 Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda smör, socker, äggula och mjöl till en smidig deg. Fördela och tryck ut degen i 10 aluminiumformar. Grädda dem i nedre delen i ugnen i ca 10 min.
 Skala och skär äpplena i mindre bitar. Koka dem mjuka i vattnet blandat med socker.Låt dem rinna av i ett durkslag.
 Smaksätt kesellan med citronsaft och rivet citronskal. Lägg ca 2 tsk av citronkesellan i bottnen på formarna.
Fördela äppelbitarna och strö över lite kanel. Riv mandelmassan grovt och strö den över äpplena.
Strö över lite flagad mandel.
 Grädda formarna på nytt i ytterligare ca 7 min tills mandelmassan fått vacker färg.
Låt kakorna kallna.
 Pudra lite florsocker över varje äppelgrotta före servering.
Förvara dem kallt, de bör serveras samma dag eller inom två dagar, kesellan kan göra bottnarna blöta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...