14 mars 2018

Hembakade Hönökakor

Hembakade Hönökakor
   

ca 4 stora runda kakor

25 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
50 g smör, rumsvarmt
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
3 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills den lösts upp. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.

 Dela degen i ca 4 bitar. Kavla ut dem till runda kakor, ca 27 cm i diameter. Kavla sista varvet med en kruskavel. Nagga ordentligt med en gaffel om du inte har någon kruskavel.

 Lägg degkakorna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i 25–30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda bröden mitt i ugnen i 6–8 min. Håll koll på att de får lagom färg. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...