30 mars 2018

Långfredagen ansågs förr som den längsta dagen på året.

 

Under min uppväxt tid och fram till jag fick mina barn. så var Långfredagen en dag då allt var stängt På Långfredagen, påskdagen och juldagen var det i Sverige förbjudet med teater, bio , dans konsert, fotboll och gå på restaurang.
Framför allt på långfredagen då var allt stängt, Möjligen gick det att ta en promenad, men inget flinande i onödan.

De flesta satt hemma medans tv:s enda kanal visade " Mattecuspassionen " i 3 timmar.
Under 60-talet kunde man söka dispens hos polisen och det gjorde biograferna. Så just långfredagen  visades bibliska amerikanska stor-filmer som " De tio budorden " med Charles Heston och  "Barabbas" med *Antony Quinn. Sedan blev det också tillåtet med snälla, högmoraliska filmer och när polisen i Stockholm släppte igenom " Sound of  Music " , då var lagen bara fånig.
Den 1 april 1969 togs nöjes-förbudet bort.
Det utbröt inget tjutande eller rusning på gatorna, för folk var inte vana att gå ut och mycket var stängt ändå. Men de öppna krogarna lockade folk, på bio var det fullt och efter några år hade vi ett nöjesliv även på långfredagen.
Samma år fick vi också två tv-kanaler.
Marmor

 
 

6 kommentarer:

  1. Tänk i dag är allt öppet. Måste ha varit rätt så dött överallt tråkig långfredag tycker jag. Jag var 11 år då dom tog bort förbudet, har inge minne av det innan tur det🙂 Låter inte som en film jag skull vilja se i alla fall. Bra att det händer något trevligt tycker jag. Önska dig en glad påsk🐣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt tråkigt innan de släppte på förbudet. Idag märker man ingen skillnad på vardag eller helgdag utan att om man jobbar, så har man ledig😉
      Önskar er alla en Trevlig Påsk🐣🐥🐓

      Radera
  2. Tänk vad det har ändrat sig! Glad påsk! Ha det så fint! /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som inte var med på den tiden, kan inte föreställa sig att vi haft det så.
      Glad Påsk!
      Ha det så fint!
      Kramen

      Radera
  3. Tur att förbudet togs bort, inget jag minns, men kul låter det inte.
    Ha en fortsatt fin Påsk
    KRAM Primrose ,)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna Långfredagsförbud, tror jag ingen saknar. Idag är det dans och många andra roliga aktiviteter.
      Ha en fortsatt trevlig Påskhelg🐣🐤🐥
      Kramisar❤❤❤

      Radera

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...