21 mars 2018

Hembakade polarkakor

14–16 stycken
50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
75 g smör, rumsvarmt
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
6 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.
Knåda ihop allt till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock.
 Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.
Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...