14 mars 2018

Soppa. Ängamat med vårgrönt

 
Ängamat med vårgrönt
4 portioner
Den lena, milda grönsakssoppan, väcker sökert minnen hos många. Passar bar nu när primörerna tittar fram.
4 morötter
½ litet blomkålshuvud
1 knippe salladslök
5 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
5 dl mjölk
2 msk vetemjöl
2 äggulor
½ dl vispgrädde
156 g sockerärtor
Skjölj alla grönsaker.
Skiva morötterna, dela blomkålen i mindre buketter. Skär salladslöken i bitar.
Koka upp vatten, buljongtärningar och mjölk. Lägg i alla grönsaker utom sockerärtorna. Låt dem koka knappt mjuka, ca 5 min. Red soppan med mjöl utrört i lite vatten. Vispa ihop äggulor och grädde i en skål. Rör ner grädden i soppan och låt den bli varm. inte koka! Tillsätt sockerärtor.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...