14 mars 2018

Nötsnittar

175 g mörk choklad, gärna 70 %


50 g smör eller margarin
2 äggvitor
1 1/4 dl socker
4 dl malda nötkärnor
eller hasselnötsmjöl
½ tsk bakpulver
 
Fyllning
1 ½ dl blåbär
1 ½ tak potatismjöl
 
Sätt ugnen 200 grader. 

Bryt chokladen i bitar och smält den över varmt vattenbad eller i mikrougn tillsammans med matfettet. Rör till slät konsistens.
Vispa äggvitorna med rena redskap till ett fast vitt skum. Tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning till massan är blank och styv. Blanda de malda nötkärnorna eller hasselnötsmjölet med bakpulvret och vänd ner i smeten. Vänd sist ner chokladsåsen och rör varsamt smeten slät.
Klicka ut smeten till 2 plåtlånga längder på bakpappersklädd plåt.
Häll blåbären i en bunke och strö över potatismjölet. Rör om varsamt så att bären blir jämnt mjölade runt om. tryck en lätt fördjupning mitt på deglängderna och lägg blåbären i den.

Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt kallna på plåten.

Skär upp i sneda snitta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...