8 mars 2018

Chokladtårta

Chokladtårta
150 g smör
  150 g socker
  150 g mörk choklad
 65-70 % 
4 äggulor
4 äggvitor
Chokladfyllning:
150 g smör
  1 ½ dl florsocker
  150 g mörk choklad 65-70 %
4 äggulor
4 äggvitor
1 ½ dl florsocker
Choklad ark:
  50 g mörk choklad
 
Så lagar du Chokladbotten

Smält smör i en kastrull och rör i socker. Tillsätt den finhackade chokladen och ta av kastrullen från  plattan, rör slät. Rör i äggula och låt svalna till ca 25-30 C. Vispa upp äggvitan till en mjuk maräng och vänd ner i chokladsmeten. Fyll i smord springform (24 cm) och grädda i 150 C varmluft i ca 50 min. Låt svalna, botten sjunker ner i mitten så att fyllningen får plats.

Chokladfyllning: Smält smör i en kastrull och rör i 90 g. florsocker.
Tillsätt den finhackade chokladen och ta av kastrullen från plattan, rör slät. Rör i äggula och låt svalna till ca 25-30 C.
Vispa upp äggvitan med resterande florsocker (30 g) till en mjuk maräng och vänd ner i  chokladsmeten. Tryck till botten försiktigt så den får fina kanter och fyll på med chokladfyllningen och frys in tårtan. Låt tina och dekorera. (Hållbar ca 8 veckor i frys och 4-5 dagar i kyl efter frysning)
Choklad ark: Smält chokladen försiktigt i vattenbad. Stryk ut tunt på plastark. (t ex Overheadfilm eller plastficka) Låt stelna i kyl och bryt bitar till kantdekor. Dekorera tårtan med choklad och bär och servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...