14 mars 2018

Blåbärsrutor med Lemon Curd och Kokos

ca 16 bitar
200 gr smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
1 citron, rivet skal
3 ägg
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 g blåbär, färska
Topping
50 g smör, rumsvarmt
2 dl riven kokos
2 ägg
2 dl strösocker
200 g lemon curd
100 g blåbär, färska
Sätt ungen på 175 grader.
Vispa smör och socker och citronskal vitt och pösigt.
Vispa upp äggen i en skål och rör ner dem i smörsmeten. Tillsätt ca 1 msk vetemjöl så att smeten inte skär sig.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Sikta ner mjölblandningen i smeten och vänd försiktigt ner hälften av blåbären.
Häll smeten i en långpanna, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper i botten
och strö över resterande blåbär. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Toppingen
Smält smöret och rör ner kokos, ägg och strösocker. Värm lemon curden försiktigt i en annan kastrull så att den blir rinnig.
Fördela blåbär över kakan och ringla över lemon curd och kokosblandningen.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt den svalna i långpannan innan du skär den i bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...