9 mars 2018

Mjuk pepparkaka med frosting

            

                  En av höjdpunkterna på Adventsfikat, mjuk och oerhört
 saftig pepparkaka.
125 g smör
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk kardemumma
1 tsk kryddnejlika
2 ägg
2 ½ dl strösocker
¾ dl filmjölk
½ dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat ( 2 tsk bakpulver )


Cream cheese-frosting
100 g färskost, t ex Philadelphia
25 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Garnering
lingon
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner kanel, ingefära, kardemumma och kryddnejlika.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt filmjölk, mjölk och vetemjölet blandat med bakpulvret och bikarbonaten.
 Rör snabbt ihop allt snabbt till en slät smet.
Häll smeten i en smord och bröad limpform eller sockerkaksform, ca 1 ½ liter.
Grädda kakan längst ner i ugnen i 40–45 min. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den på en tallrik.
Frosting
Vispa färskost och smör smidigt med en elvisp. Rör ner florsocker och vaniljsocker. Bred ut frostingen på kakan. Garnera med några lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är jag här igen👏

Hejsan! Nu har jag piggat på mig igen. Inte helt Ok, men betydligt bättre. Det var några månader sedan jag skrev i bloggen.  Det känns som j...